Železničná stanica v Humennom čaká na dokončenie rozsiahlej rekonštrukcie
Práce na modernizácii železničnej trate Humenné – Bánovce nad Ondavou, ktorú realizujú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), sa blížia do finále. Projekt, zahájený v septembri 2023, zahŕňa nielen komplexnú rekonštrukciu trate, ale aj jej elektrifikáciu, čo prispeje k ekologickejšej a efektívnejšej železničnej doprave v regióne. Dátum čiastočného otvorenia je stanovený na 29. novembra 2024, pričom ukončenie všetkých prác sa očakáva v júli 2025.
Modernizácia vo fázach
Celý projekt prebieha v niekoľkých etapách. Prvá z nich, zahŕňajúca úplnú výluku úseku Humenné – Strážske, by mala byť ukončená do konca novembra 2024. Nasledovať budú práce na úseku Bánovce nad Ondavou – Strážske, kde sa výluky očakávajú až do konca júla 2025. Každá etapa prác si vyžaduje koordináciu so železničnou dopravou, aby boli minimalizované komplikácie pre cestujúcich.
„Naším cieľom je, aby po dokončení týchto prác mala trať moderné vybavenie a lepšie podmienky pre prepravu osôb i nákladu,“ uviedol hovorca ŽSR. „Elektrifikácia je kľúčovým krokom k tomu, aby sme v budúcnosti znížili emisie a zvýšili kapacitu pre vlakové súpravy.“
Nové prístupové komunikácie a nástupištia
V októbri 2024 sa začali práce na novej prístupovej komunikácii v priestore medzi budovou pošty a Technicko-hygienickým strediskom (THÚ), ktoré zefektívnia prístup k autorampe a pridajú nové nástupisko. Doterajšia konštrukcia sa len mierne posunie a využije na novej pozícii.
Na hlavnom nástupišti pred výpravnou budovou prebieha pokládka dlažieb, čím sa zlepší komfort cestujúcich. Zároveň sa realizujú práce na zastrešení nástupiska, ako aj na schodiskách, ktoré zabezpečia ochranu cestujúcich pred nepriaznivým počasím. Práce na konštrukciách zahŕňajú osadenie nových prístreškov a úpravu existujúcich architektonických prvkov, čo prinesie moderný a funkčný dizajn.
Úpravy na koľajisku a elektronická výbava
Vo vrstvách koľajiska sú aktuálne vykonávané práce na štrkovaní a podbíjaní koľají, čo má za cieľ zvýšiť stabilitu a bezpečnosť trate. Na výhybkách sa montujú nové prestavníky a valčeky, čím sa zvyšuje presnosť a bezpečnosť presunu súprav na jednotlivé koľajiská. Dôležitou súčasťou modernizácie je aj zváranie koľajníc, ktoré eliminuje potrebu ich pravidelného spájania a znižuje hlukovú záťaž.
Okrem toho je na stanici inštalované nové elektronické stavadlo, ktoré umožní efektívne riadenie dopravy a zníži časové straty pri posunoch. Zavádza sa aj moderný vykurovací systém stanice spolu s novými elektroinštaláciami, osvetlením a rozvodmi, ktoré zvýšia energetickú efektivitu.
Práce v podchode a terénne úpravy
V rámci modernizácie stanice sa nezabúda ani na priestory pre peších. V podchode prebiehajú úpravy stien, ktoré dostávajú nový vzhľad a povrchovú úpravu. Z dôvodu prebiehajúcich prác je schodisko od výpravnej budovy momentálne zakryté ochrannými plachtami, aby bola zaručená bezpečnosť cestujúcich.
Terénne úpravy zahŕňajú nielen priestor nástupísk, ale aj úpravu plôch zasiahnutých stavbou v rámci stanice, ktoré budú následne zatrávnené a revitalizované. Práce sa týkajú aj spevňovania ciest a chodníkov, ktoré budú slúžiť cestujúcim a zamestnancom stanice.